Megérteni a nácikat
Barátsággal minden garzonban lakónak és
külföldön robotolónak,
s neked is.
Na.
Ivácson
meg Kustán
szövegeit olvasva azt gondoltam, hogy a téma eleve rosszul van beállítva.
Vagyis kicsit a központi kérdés – hogy vajon szabad pofánverni a náci
frontembereket, mármint, hogy legitimizálható-e (s ha igen, hogyan) az ilyen
fajta erőszak – kicsit a lényeg mellé megy. Úgy gondoltam nem személyeskedem
el, s nem hülyéskedem el a témát, hanem alaposan felkészülve válaszolok egy
tanulmány-szerű szöveggel. De persze meggondoltam magam. Egyrészt, mert nincs
kedvem megírni egy tanulmányt, mert fárasztó, s én lusta vagyok. Másrészt, mert
attól tartok egy valamiféle objektív,
meggondolt hangnem elfedné azt, hogy mennyire komolyan kell venni a témát.
Játékosan, provokatívan komolyabban lehet gondolkodni, mert életszerűbb. Szóval
ez most egy ilyen elcseszett tépelődő, mittomén szövegelés lesz, ami elindul
valahonnan, s nem tudom hova visz – vagyis megpróbálok személyesen érintetten
gondolkodni.
Szóval
az a vita, hogy szabad vagy nem szabad nácikat pofánütni, szerintem mellékes,
akkor is, ha ezzel lett tele egy pár napig az internet. Miért? Mert a baj
szerintem a náciság. S vajon ha pofánverjük a nácikat, akkor kigyógyulnak
belőlük? Egy frászt. Verhetjük őket legitimen, vagy legitimitás nélkül, attól
még nácik maradnak, vagyis a problémát még nem is érintettük. (Nem linkelem be,
nem reklámozom, de lásd: R. Spencer „Why Do They Hate Us” előadását. – Erősíti
őket ez a fajta fellépés.)
Van
egy gyermekkori ismerősöm, aki náci lett. (tényleg.) Szerintem, ha agyonvernénk,
akkor csak egy mártírt faragnánk belőle. A legutóbb mikor beszélgettünk, szóba
került Heller Ágnes, de úgy beszélt róla, hogy én lefagytam. Semmit nem
olvasott tőle, nem is ismerte, de olyan kiakasztóan marhaságokat mondott, hogy
egy darabig csak röhögtem, aztán elkomolyodtam, s szó nélkül leléptem. Azóta
sem beszéltünk. Azóta sem láttam. De akkor kezdett érdekelni, hogy mit lehet
kezdeni egy ennyire szerencsétlenül eltájolódott értelmes fiatalemberrel? Mert
nem egy elmebeteg hülye volt. Rohadt értelmes volt, s mindenféléről sokszor
nagyon jól elbeszélgettünk. Aztán kiment külföldre (Ausztria, aztán
Magyarország), s már egy agymosott náci tért vissza helyette. Olyan, aki nem
szépítgeti a dolgokat, hogy ő jobbikos, vagy gárdista, vagy alt-right-os, hanem:
náci. Heil.
Vagyis
tisztázni kell, hogy a nácijelöltek nem
eleve elmebetegek, akik arra voltak sorsszerűen elrendelve, hogy később
idiótákká váljanak. Mert a felől nincs kétségem, hogy valami módon azzá
válnak. De mitől? De mi lesz belőlük, mikor nácivá (vagy egyebekké) válnak? Mi a fene ez a náciság, ami megfertőz egy
értelmes, intelligens fiatalt? Vagy éppenséggel Heideggert? Szerintem a
helyett, hogy pofozkodunk – vagy vitázunk a pofozkodás helyességéről – ezeken a
kérdéseken kellene eltöprengeni. A lehető legkomolyabban.
Az
első két dolog, amit fontosnak tartok rögzíteni, az a tény, hogy az alt right egy náci ideológia megtestesítője, és
hogy ezt a mi társadalmaink
termelték ki.
Ezt
azért fontos leszögezni, mert szokásunk összekeverni itt a dolgokat, szokásunk
elmosni a probléma élességét, amiből csak homályos, tétovázó mellébeszélések
keletkezhetnek. Hiba azt mondani, hogy az alt right egy politikai
csoportosulás, amely egy társadalmi közösség értékeit/érdekeit kívánja
politikai-társadalmi eszközökkel érvényesíteni. Mert nem. Hanem egy
pszeudó-tudományos-filozófiai (tév)Eszmét képvisel, függetlenül a tényleges
társadalmaktól és ezek közösségi igényeitől. Ez az eszme a „Faj” fogalmában
nyer kifejezést, és tétele a „fehér faj felsőbbrendűsége”, egyik jelmondata
pedig: „Biztosítanunk kell fajunk fennmaradását és a fehér gyermekek jövőjét.”
Hiba azt hinni, hogy ez valami nacionalizmus. Mert itt nem egy nép, vagy
nemzetről van szó, hanem a fajról. Mint ahogy tulajdonképpen Hitler nem a
németekért tett bármit is, hanem a felsőbbrendű faj érdekében. Nem ugyanaz. Ja:
és a Faj eszméje itt teljesen elkülönül a biológiai faj fogalomtól. Tudományos
értelemben a Faj eszméje nem létezik, olyan nincs, hogy a „fehér faj”. Olyan
pedig végképp nincs, hogy ez „felsőbbrendű” lehet, vagy lenne. Ebbe nem is
akarok belemenni, ez egyszerűen tudományos kérdés. (Aki lusta utánanézni, itt
egy youtube videó.) A
náci eszme viszont nem tudományos. Na, rögzítsük: a náciság nem politikai, és
nem tudományos.
Ugyanígy
azt is helyére kell tenni, hogy ez az ideológiai mozgalom nem valami idegen, földönkívüli, túlvilági, pokoli eredetű és tartalmú (ahogy
a többi ilyen marhaság sem). Hanem a
mi társadalmaink produktuma. Ezt is azért tartom fontosnak kiemelni, mert
gyakran úgy kezeljük ezt az ügyet, mintha a náciság radikálisan idegen lenne
tőlünk. Mintha valami nem emberi lenne. Mintha nekünk ehhez semmi közünk nem
lenne. Mintha az egyetlen dolog, amit kezdhetünk vele, az az, hogy radikálisan
kiírtunk minden nácit a földről (lásd az Amerikai propaganda a II
világháborúban), de legalább kipofozzuk őket a nyilvánosságból.
Pedig
emberi, nagyon is emberi, nagyon is
otthonos, ismerős cucc. A mi
eszmetörténetünk produktuma az ideológia, és a mi társadalmunk termékei a
nácik. És minden náci emberi lény. És ezzel nem elmosom, s nem banálissá
teszem a kérdést (ők is emberek, tehát semmi baj), hanem éppen ezért kell olyan
véresen komolyan venni. Ők is emberek,
mint mi, tehát rohadtul nagy baj van. Velünk, emberekkel, a mi
társadalmainkkal, a mi eszmetörténetiségünkkel. S ez azt is jelenti, hogy eleve
senki sincs bebiztosítva az ideológiák ellen.
Az
a tény, hogy az ilyen káros ideológiák nem valami embertelen zseniális
gonoszságban gyökereznek, hanem a mi konkrét emberi tapasztalatainkból és
hagyományainkból nő ki (társadalmi, történeti, kulturális), nos, éppen ez
biztosítja az ilyen ideológiák megismerhetőségét
és megértését. Márpedig a probléma megoldásának elengedhetetlen feltétele a
rákérdezésből eredő megértés.
Na.
Szóval a kérés: hogyan lesz valakiből agymosott náci? Ezt a kérdést nagyon
gyakran elpszichológiazálják: valami baj volt vele, kicsit kattant volt, s most
még inkább az lett, ezek elmebetegek, pszichopaták, szörnyszülöttek voltak s
maradtak. Ez persze ad egyféle könnyen belátható magyarázatot, de attól még nem
biztos, hogy igaz. Hiszen a fentebb említett ismerősöm sem volt hülye, nem volt
totálkáros, sőt nagyon intelligens volt. Mégis náci lett.
Hannah
Arendt szerint az ilyen ideológiákra azok fogékonyak, akik a társadalomban elszigetelődtek és elmagányosodtak, illetve megtapasztalták, hogy ők teljesen feleslegesek a saját életükben. Én
egyetértek Hannah-val és a náci-barátom esetét is segít megérteni. Mert mi
történt vele? Egy megszokott, ismerős, otthonos környezetből, ahol barátok,
családtagok vették körül, elment dogozni Ausztriába. Egyedül, senkit sem
ismerve. Ettől egyből elszigeteltté vált, mert az összes otthonossági
kapcsolata megszűnt. De nem csak elszigetelt lett, hanem nagyon hamar el is
magányosodott, mert nem akadt egyetlen barát sem, akivel beszélgethetett
volna. S egy nagyipari vállalatnak
dolgozott valamit órabérért, olyan munkát amihez semmi köze nem volt, s a
vállalatnak tökmindegy volt, hogy ő kicsoda, micsoda. Ha valaki így dolgozik, az
nagyon hamar megtapasztalja, hogy semmi közvetlen köze nincs ehhez az élethez,
vagyis a saját életében ő egy felesleges elem. Akárki volt, lecserélhető volt,
egy apró fogaskerék volt egy multinacionális vállalkozás Ausztriai raktárában.
Nem
hiszem, hogy ebbe jobban bele kellene menjek. Hiszen itt Erdélyben ez egy elég
általános tapasztalat. Az ismerőseimnek fele (csak saccolok) vagy volt, vagy
lesz, vagy éppen ilyen elszigetelt, elmagányosodott, s feleslegességét árérző
emberke. Maximum egy kis megjegyzést fűzők hozzá: teljesen globális
tapasztalatról van szó, mindenhol ez (is) van.
Azt
viszont érdemes megnézni, hogy mi történik
az emberrel az ilyen tapasztalatokban. Az elszigeteltség tapasztalata és ténye
nem csak az otthonosságtól való megfosztást jelenti, hanem ennél sokkal többet:
magától a világtól való elszakadást.
Az elmagányosodás pedig nem csak egy depis-melankolikus állapot (főleg nem az),
hanem elszakadás mindenkitől, akivel érdemben beszélgetni lehet. Ezek a beszélgetések pedig roppant fontosak tudnak
lenni. S nem, nem a lelkizésről van szó (bár talán ez is beletartozik), hanem
arról, hogy a beszélgetések előfeltételei a közösségekhez való tartozáshoz, s
biztosítékai hogy valóságosak vagyunk, nem zakkanunk meg. Ennek hiánya pedig
kikezdi a tapasztalatunkat. Egyszerűen nem lesz többet megbízható a saját
tapasztalatunk. Összefoglalva: elveszítjük
a kapcsolatot a világgal, és képtelenekké válunk megtapasztalni a valóságot, s
az önbizalmunk is szétreped. S erre jön ráadásnak még a feleslegesség érzése.
Ismerős?
Ezzel kezdődik a post-truth with alternative facts, és az összeesküvés-elméletek
korszaka. Nem, nem Trumppal, s nem
a Brexittel, s nem Orbánnal, nem a „populizmussal”, hanem a nagyipari
termeléssel és a mobilitással; az elszigetelődött és elmagányosodottak,
a feleslegessé váltak tömegekké duzzadásával.
Azt mondtam nem kell pszichologizálni a
témát, s mintha mégis ezt tettem volna. De nem, mert a magányosság itt nem egy
pszichológiai izé, hanem egy emberi általános tapasztalat. A feleslegesség érzése
is. Csak mert emberek vagyunk.
Vagyis azok, akik nácivá váltak, nem
elmebetegek. Csak ilyen emberek tömege, akik elszakadtak a világtól, a
valóságtól, s önmaguktól. Kérdés, hogy mi marad meg? Nos, megmarad az
intelligencia, a racionális számolási és a formális logikai képességek. Mi
megy végzetesen veszendőbe? Az ítélethozatal, az értékbecslés, a belátás, a
gondolkodás képessége.
A náciság (meg egyebek) pedig éppen ezt
használják ki. Ettől veszélyes ideológiák. Lényegük, hogy kiemelnek egy
fogalmat, amit megtesznek Eszmének, esetünkben a Faj-t (Sztálinék a
Történelmet), ehhez rendelnek egy logikát (egy formális következtetési
sémát), s az működik. Egyetlen előfeltevésből mindent levezetnek, s mindenre
megoldást ajánlanak. (Az jutott eszembe, hogy olyanok mint egy nagyon durva elmevírus,
amiről Sanyi bácsi
beszélt, ajánlom mindenki figyelmébe.) Példának meg ott van A gonosz banalitása, Arendt elemzése
Eichmann-ról, aki éppen egy ilyen intelligens, racionálisan számolgató, logikus
elme volt – nem egy brutális gonosztevő. Mégis – sőt éppen ezért – kiemelt
szerepe lett a holokausztban. Hiányzott belőle is a belátás, a morális
ítélkezés. Náci lett.
Hogy a nácizmus ideológiája részletesen miről
szól, s hogyan működik, azt most nem fogom tárgyalni. Túl unalmas, meg hosszas
lenne, s már megtették sokan mások, sokkal jobban, mint én tudnám.
S még ott van az a kérdés, hogy „ok,
nagyjából megérthető a nácizmus, de mit kezdjünk velük?” Pofozzuk fel őket? Vagy
ne pofozzuk fel őket, hanem kedvesen értsük meg, s hagyjuk, hogy játszódják
végzetesen idióta játszmájukat a Faj érdekében? Úgy látszik visszajutottunk az
eredeti kérdéshez.
Erre a kérdésre nem tudok most sem
egyértelműen választ adni.
De most is azt gondolom, hogy a kérdés mégis
kissé elhibázott. Mert a pofon nem is érinti a náciságot, mint olyant. Az jut
eszembe, hogy amikor a második világháború szövetséges katonai alakulatainak az
volt a (propagandisztikus) célkitűzése, hogy kinyírják a nácikat, akkor valami
mellett elsiklunk. Igen, egy szükséges és reális célnak tetszett a nácik
eltörlése a politikai-történelmi porondról, de nem ezt tették. A második
világháború nem azzal végződik, hogy nincs több náci. Sok ember belehalt, sok
pofon elcsattant, de ez nem is érintette a náciságot. Mégis valamitől háttérbe
szorult, valamitől elsorvadt ez az ideológia. Mi történt?
Az történhetett, hogy a németeknek elegük
lett a náciságból. Mert ha belegondolunk, a németek (miközben felelősek voltak
a náciságért) olyan elrettentő világot hoztak létre, aminek önmaguk is
áldozatai lettek. Lassan-lassan kiábrándultak az ideológiából,
lassan-lassan elegük lett belőle. S elkezdték újra keresni az elvesztett
valóságot, világot, önmagukat. Erre csak rásegített a katonai vereség.
Másrészt
a szövetségesek nem csak katonailag léptek fel ellenük. Amikor például
felfedezték a haláltáborokat, akkor kivezényelték a német lakosságot, s
kötelessé tették, hogy aktívan bekapcsolódjanak a táborok felszámolásába
(temetések, élelmezés, stb.). Vagy a táborokról készült képeket kitették minden
városban. Az ilyen fajta szembesítések a valósággal, alighanem sok nácit
megrendíthetett, hiszen ez egy morális
értékű szembesítés volt, ami nélkül alighanem felesleges lett volna a
világháborút követő mindenféle pereskedés, és felelősségre vonás.
Továbbá
a szövetségesek Németországban megszerveztek egy „nácitalanítás” programot, ami
újranevelési, újraszervezési funkcióval
bírt. (Erről lásd: Frank Tibor: Szabadság
és felelősség: az
Egyesült Államok és a németországi nácitlanítás a második világháború után.) Újraszervezték az iskolákat, a
tananyagot, a tudományos életet, a társadalom alapvető szokásait változtatták
meg, teljességgel úgy bántak a lakossággal, mint egy gyerekkel, akit fel kell nevelni. Persze ennek az egész
tervezetnek nem voltak egyértelműen pozitív eredményei (nagyon sok
visszásságnak adott lehetőséget), de kétségbevonhatatlanul hozzájárult a
nácitalanításhoz. Ezeket az átképzéses, átneveléses eljárásokat ma is több
helyen használják szélsőségesek ártalmatlanítására.
De
szerintem ezek is csak amolyan tapogatózó válaszok voltak, és ma sem tudunk
sokkal többet mondani. De egyvalami biztos: a nácizmus, ahogy a többi
totalitarista ideológia, stb. – Arendt szóhasználatával – mostmár „velünk marad”.
S nekünk kezdenünk kell vele valamit.
S
meggyőződésem, hogy ez a valamit kezdés a nácikkal önmagunkkal kell kezdődjön. Odafigyeléssel, gondolkodással,
beszélgetésekkel, kérdésekkel, s hozzászólásokkal. És fokozottabb figyelmet
kell fordítanunk az elidegenedés, az elszigetelődés, az elmagányosodás, az
elgyökértelenedés, a kirekesztés okozóira.
Sarkítottan
összefoglalva: a kapitalizmusra.
Pontosítva:
önmagunkra.
„Még az is lehet, hogy korunk igazi
veszélyei majd csak akkor nyerik el igazi
– bár nem a szükségképpen legkegyetlenebb –
formájukat, amikor a totalitarizmus már a
múlté lesz.”
Arendt,
1951
____________________________________________________
Horváth - Kovács Szilárd, szilarden@yahoo.com
____________________________________________________
Ajánlott
könyvészet:
- Hannah Arendt: A totalitarizmus gyökerei
- Hannah Arendt: Eichmann Jeruzsálemben
- Karl Jaspers: A bűnösség kérdése /Arendt: Szervezett bűnösség és egyetemes felelősség (Nézd meg Bíró Noémi recenzióját)
- Frank Tibor: Szabadság és felelősség: az Egyesült Államok és a németországi nácitlanítás a második világháború után
Nincsenek megjegyzések: